Basisrecept linzensalade

recept-linzensalade

Wil je eens iets minder vlees eten? Dan is deze linzensalade ideaal! Linzen gaan goed als vleesvervanger en de peulvrucht is rijk aan langzame koolhydraten om langdurig energie uit te halen. Zoek je een linzensalade die je in een mum van tijd kunt bereiden? Dan is deze linzensalade perfect. Deze linzensalade is een ideale vervanger voor maaltijden met brood, pasta en rijst. Het gebruik van avocado, fetakaas, ui, koriander en een heerlijke dressing maakt deze salade helemaal compleet. De salade is geschikt voor vier personen en kun je in een kwartiertje bereiden. De salade doet het goed als lunch of voorgerecht. Wil je deze salade als maaltijdsalade eten? Dan mag je best een aantal extra ingrediënten toevoegen om het gerecht uit te breiden. Koop de ingrediënten in zoals deze op het lijstje staan en maak Recept-linzensaladede salade stap voor stap met de gegeven bereidingswijze.

Ingrediënten recept linzensalade

  • Een blik met linzen
  • Een rode ui
  • 2 rijpe avocado’s
  • 250 gram cherrytomaatjes
  • Verse koriander
  • 75 gram fetakaas
  • Peper en zout
  • Yoghurtdressing

Je kunt yoghurtdressing zelf maken of je kunt de dressing kant en klaar kopen. Yoghurtdressing geeft een verfrissende smaak aan dit recept linzensalade en past ook goed bij de andere ingrediënten die er gebruikt zijn.

Bereidingswijze recept linzensalade

  1. Pak het blik met linzen en open het met een blikopener.
  2. Laat het vocht in de gootsteen lopen en schud het uit tot al het water verdwenen is.
  3. De linzen mag je in een schaal gieten en vervolgens is het tijd om verder te gaan met de rest van deze salade.
  4. Snijd de avocado’s doormidden en verwijder de pit. Schep de avocado’s leeg met een grote lepel en snijd het vruchtvlees in stukjes om aan de linzen toe te voegen.
  5. Schil een rode ui en versnipper deze zo fijn mogelijk. De smaak van ui is vrij sterk en het liefst proef je deze smaak verspreid over de linzensalade. Proef je af en toe een stukje ui? Dan komt dit vrij sterk over en dat is niet prettig voor de totale smaakbeleving.
  6. Was de cherrytomaatjes en snijd deze door de helft. Voeg de cherrytomaatjes aan de rest van de ingrediënten toe.
  7. Snijd een blok fetakaas in kleine blokjes of gebruik een verpakking waarbij de fetakaas al in blokjes is gesneden.
  8. Bestrooi de salade met verse koriander of serveer de verse koriander er apart bij. Niet iedereen is gek op de smaak van koriander en voor sommige mensen smaakt het zoals zeep. Wees voorzichtig in het gebruik van koriander!
  9. Meng de linzensalade goed door elkaar en breng het geheel op smaak met peper en zout.
  10. Ga je de linzensalade eten? Giet er dan een klein beetje yoghurtdressing over en geniet van deze frisse salade.

Yoghurtdressing is in principe heel eenvoudig te maken. Meng yoghurt met een klein beetje olijfolie, verse peterselie, komijnzaadjes, zout en peper. Voeg de kruiden toe naar smaak en proef of de dressing klopt. De dressing is uiterst geschikt voor deze linzensalade, maar kun je ook voor tal van andere salades gebruiken.